PROJEKTY I PROGRAMY

CLIL IS EASY

Sprawna komunikacja w języku angielskim

staje się w dzisiejszych czasach umiejętnością kluczową, bowiem w coraz szerszych kręgach  i dziedzinach przyjmuje on charakter języka uniwersalnego.

 

Zmieniająca się w błyskawicznym tempie sytuacja na świecie stawia przed szkołą nowe wyzwania, ukierunkowane na tworzenie środowiska przyjaznego nauce języków obcych oraz uświadomienie różnorodności kulturowej. Kształtowanie kompetencji językowych wymaga wobec tego wielopłaszczyznowego podejścia. W Naszej Szkole od września 2014 roku realizowany jest - dynamicznie rozwijający się projekt CLIL IS EASY! bazujący na wykorzystaniu metody  Content and Language Integrated Learning – czyli zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego ze szczególnym naciskiem na uwrażliwianie uczniów na kwestie wielokulturowości.

 

Podstawowym celem tego projektu jest przełamywanie bariery komunikacyjnej poprzez wykorzystanie języka obcego jako narzędzia do przyswojenia nowej, interesującej wiedzy i ważnych umiejętności czy też atrakcyjnego działania na innych polach niż naukowe w oparciu o dwujęzyczną komunikację.

Projekt stale wzbogacany jest o nowe innowacyjne rozwiązania, sukcesywnie wypracowywane

i wdrażane w życie szkolne. Różnorodność działań, inicjatyw, projektów, zajęć dwujęzycznych zorganizowanych w szkole w ramach projektu CLIL IS EASY! jest imponująca!

W ANGIELSKIM STYLU

 

- programowa podbudowa projektu CLIL IS EASY! Realizacja programu „W angielskim stylu” jest nastawiona na wszechstronne zaznajomienie z kulturą, tradycjami, literaturą, geografią Zjednoczonego Królestwa oraz uświadomienie powszechności i uniwersalności języka angielskiego na świecie.

Program składa się z kilku modułów, z których każdy stanowi wyodrębnioną całość – tworząc w sumie wielopłaszczyznowy, polisensoryczny projekt.

- MODUŁ 1 - Z ANGIELSKIM W PLECAKU -  to wirtualna, nastawiona na wielozmysłowe poznanie podróż po świecie w poszukiwaniu krajów anglojęzycznych. Moduł ma na celu  zaciekawienie uczniów nauką języka angielskiego poprzez pokazanie użyteczności tego języka, prowokowanie do poszukiwania języka angielskiego w życiu codziennym, rozrywce, muzyce, sporcie, informatyce, filmach, bajkach.

 

- MODUŁ 2 - TAJEMNICE WIELKIEJ BRYTANII – prowadzi do uświadomienia podwójnego znaczenia funkcjonującej

w Polsce nazwy: Wielka Brytania. Uczniowie odkrywają różnorodne ciekawostki na temat Wielkiej Brytanii jako wyspy oraz państwa (Zjednoczone Królestwo) poruszając się w wielu dziedzinach kulturoznawstwa.

 

- MODUŁ 3 - PLUSZAKI Z ANGIELSKĄ DUSZĄ – przybliża dzieciom najbardziej znane pluszaki z angielskim pochodzeniem, prowadzi do poznania informacji  na temat Paddingtona i Kubusia Puchatka oraz ich twórców, prowokuje do poszukiwania innych pluszowych bohaterów z angielskim pochodzeniem.

 

- MODUŁ 4 - NA TROPACH ANGIELSKIEJ LITERATURY DLA MŁODYCH CZYTELNIKÓW – ma na celu uświadomienie uczniom, jak wiele znanych  im książek i opowieści zostało stworzonych przez twórców pochodzących z Wielkiej Brytanii

 

- MODUŁ 5 -  LEGENDY Z WYSP BRYTYJSKICH – to zaciekawienie legendarnymi postaciami, znanymi na całym świecie, poznanie baśni  i mitycznych opowieści z Wysp Brytyjskich oraz współczesnych „ żywych legend” sportu (znani piłkarze, sportowcy), pop-kultury (zespoły, muzycy, soliści , aktorzy)

 

- MODUŁ 6 - ANGLIA POD LUPĄ – skupia na Anglii, jej kulturze, geografii, historii, ważnych postaciach. To także moduł burzący stereotypy na temat innych narodowości, przybliżający odmienną gospodarkę, religię, ustrój państwowy.

 

- MODUŁ 7 - ANGIELSKI HUMOR – to zabawne historie, filmy, żarty o angielskich korzeniach prowadzące do  wytłumaczenie pojęcia – humor angielski, angielskie poczucie humoru. Moduł pokazuje, że śmiech i dobry nastrój są potrzebne każdemu człowiekowi, niezależnie od miejsca zamieszkania.

CLIL

- zajęcia prowadzone metodą  Content and Language Integrated Learning przeznaczone na realizację założeń programu

„W angielskim stylu”.

Prowadzone są w języku angielskim, pobudzają uczniów

do aktywności w różnych dziedzinach. Tematyka zajęć często inspirowana jest zainteresowaniami uczniów, prowokuje

do działalności artystycznej, badawczej, naukowej oraz plastycznej. Podczas zajęć wykorzystywane jest również dwujęzyczne czasopismo „Nationale Geographic - ODKRYWCA”

COOKING SCHOOL

- zajęcia kulinarne z elementami języka angielskiego

dla chętnych uczniów.

Uczestnicy poznają smaki z różnych zakątków świata, uczą się podstaw sztuki gotowania i przyrządzania posiłków.

Doświadczenia zdobyte podczas zajęć zaprocentują nie tylko na lekcjach języka angielskiego, ale również w życiu codziennym – szczególnie w kuchni :)

ENGLISH SONG

- propozycja zajęć dla chętnych uczniów, którzy lubią śpiewać

i chcą rozwijać swój talent wykonując piosenki z anglojęzycznego repertuaru twórców z całego świata.

Muzyka i śpiew zacierają granice między ludźmi, powodują,

że dzień staje się jasny i słoneczny!

FUN ENGLISH

- zajęcia dwujęzyczne dla młodszych dzieci – doskonałe połączenie zabawy oraz nauki języka angielskiego

z wykorzystaniem metody CLIL. Piosenki, pląsy, zabawy plastyczne, mini formy teatralne, zabawy polisensoryczne – wszystko okraszone dużą porcją języka angielskiego w przyjemnej i łatwo przyswajalnej formie.

THEATRE

- kółko teatralne prowadzone dwujęzycznie.

Uczniowie wraz z prowadzącym opracowują autorskie scenariusze w języku angielskim, tworzą scenografię i doskonalą umiejętności sceniczne. Świetna zabawa, nauka i szkoła dramaturgii w jednym.

KLUB PODRÓŻNIKA

- zajęcia globtroterskie, nastawione na ukazanie piękna

i różnorodności świata.

Wszystkie przekazywane wiadomości są efektem własnych doświadczeń nauczycielki prowadzącej zajęcia, co uświadamia uczniom, że świat jest dosłownie „na wyciągnięcie ręki”. Wielość kultur, języków, religii, tradycji tworzy wspaniałą mozaikę, którą warto poznać i zaakceptować w całej jej okazałości.

 

FUNNY DAYS

- zabawne chwile w życiu szkolnym podyktowane realizacją projektu CLIL IS EASY!

Określone dni w ciągu całego roku są przeznaczone na różnorodne działania integrujące społeczność szkolną, bowiem bawią się wszyscy – uczniowie, nauczyciele, rodzice, pracownicy obsługi oraz administracji szkoły. Konkursy, przebieranki, zgadywanki, działania plastyczne, muzyka w radiowęźle – wszystko związane

z określoną tematyką, np.: dzień szkocki, dzień walijski,

dzień św. Patryka, dzień Kubusia Puchatka, dzień języków obcych, dzień marzyciela…

 

NOWOCZESNE ZAJĘCIA IT

- w realizacji projektu CLIL IS EASY ważne jest powiązanie dwujęzyczności z nowoczesnymi narzędziami IT,

wprowadziliśmy więc wiele nowych zajęć tj: grafika komputerowa, programowanie, platforma medialna Young Face TV, robotyka. Poruszanie się w obszarze technologii komputerowej w naturalny sposób wzbogaca język ucznia o zwroty, wyrażenia, polecenia anglojęzyczne.

CLIL POZA MURAMI SZKOŁY

- kształcenie kompetencji językowych w oparciu o metodę Content and Language Integrated Learning z powodzeniem może być realizowane również na wycieczkach oraz  wyjazdach. Podczas Zielonej Szkoły prowadzimy dwujęzyczne zajęcia polisensoryczne na plaży, w lesie, na placach zabaw.  Na Białej Szkole niektóre zajęcia narciarskie prowadzone są po angielsku. Językiem komunikacji jest język obcy – w naturalny sposób przyjmowany przez dzieci jako jeden z elementów zintegrowanych z wyjazdem.

BIEŻĄCE PROJEKTY DWUJĘZYCZNE

- realizacja innowacji CLIL IS EASY nieustannie inspiruje do tworzenia i wdrażania inicjatyw opartych o metodę projektu. Niektóre z dotychczasowych projektów to: My class is awesome!, This is The United Kingdom, Call me Nessie, Paddington Bear or Winnie the Pooh, this is the question?, Meet Mr Sherlock Holmes.  Opracowania powstają na bieżąco, wynikają z aktywności uczniów oraz zaangażowania wszystkich nauczycieli w projekt główny.  Działania te wkraczają w niemal każdą sferę funkcjonowania ucznia w szkole, powodując, że realizowanie idei  Content and Language Integrated Learning staje się  rzeczywiście bardzo proste!

Projekt CLIL IS EASY jest niezwykłą innowacją, dynamicznie rozwijającą się – dosłownie z dnia na dzień.

 

 

Atrakcyjność stosowanych metod, innowacyjność  wprowadzonych dwujęzycznych zajęć oraz wytworzenie

w szkole  środowiska sprzyjającego nabywaniu kompetencji językowych w sposób naturalny powoduje,

że zauważamy rzeczywiste postępy w nauce języka angielskiego. Zachęcamy do śledzenia na bieżąco realizacji naszego projektu na szkolnym facebooku.